اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

فارس من| مرمت و حفاظت بازار تاریخی اراک آغاز شد

معاون حفظ و احیاء سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: مجموعه بازار اراک مهم‌ترین بافت تاریخی است که با مشکل‌ روبه‌رو است، پیمانکار از روز گذشته کار خود را در بازار اراک آغاز کرده و برنامه‌ای برای عملیات مرمتی و حفاظتی دارد.

فارس من| مرمت و حفاظت بازار تاریخی اراک آغاز شد

محسن کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک، با اشاره به ثبت سوژه «احتمال آسیب دیدگی بافت‌های تاریخی بر اثر بارندگی» در سامانه فارس من اظهار کرد: مجموعه بازار اراک مهم‌ترین بافت تاریخی است که با مشکل‌ روبه‌رو است، پیمانکار از روز گذشته کار خود را در بازار اراک آغاز کرده و برنامه‌ای برای عملیات مرمتی و حفاظتی دارد تا در فصل بارندگی دچار تخریب نشود.

وی تصریح کرد: در خصوص بناهای تاریخی استان اقدامات حفاظتی و مرمتی انجام شده، اما مجموعه بازار اراک مهم‌ترین بافتی که با مشکل‌ روبه‌رو است که امیدواریم با مرمت خطر تخریب  آن بر اثر بارندگی از بین برود.

معاون حفظ و احیاء سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: عملیات حفاظتی برای نقاط خطرآفرینی است که هم‌اکنون شرایط عملیات مرمتی را ندارند، انجام خواهد شد، پیمانکار در مناطقی هم که امکان عملیات مرمتی وجود داشته باشد اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

کریمی بیان داشت: پروژه مرمت بازار پروژه بلند مدتی و مشارکتی بین شهرداری و میراث فرهنگی است که با تامین اعتبار توسط شهرداری کار خود را آغاز کرده، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز برای تامین اعتبار مجموعه بازار قول‌های داده که با تحقق آن، از این اعتبار نیز استفاده خواهیم کرد.

وی بیان کرد: شهرداری اراک با تامین اعتبارِ 2 میلیارد تومانی تحت نظارت میراث فرهنگی با پیمانکار بازار قرار داد بسته، میراث فرهنگی نیز در تلاش است 3 میلیارد تومان از محل اعتبارت ملی و وزارتی برای بازار اراک تامین کند.

معاون حفظ و احیاء سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با اشاره به تخریب بام بافت تاریخی در میدان ارگ اراک نیز گفت: به سبب تخریب ناودان خانه زندوکیلی در میدان ارگ، نزولات جوی سبب تخریب بام این بنا شده است.

کریمی خاطرنشان کرد: کار مرمت این بنا آغاز می‌شود، با آموزش‌وپرورش استان نیز برای عدم تخریب مجدد ناودان این بنا مذاکراتی انجام خواهد شد، مرمت خانه زندوکیلی به اعتبار زیادی نیاز ندارد، امیدواریم زودتر این کار انجام شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول